Project Project
This exhibition is part of CAN’s 30th anniversary program.
The year 2025 marks 30 years of existence for CAN Centre d’art Neuchâtel, and to open this new program, the curatorial team has imagined an exhibition based on a particular moment in the history of the art center: the year 2003.
2003 is a “blank”, with no trace of an exhibition in the archives, no project, no accounts, nothing. Or almost nothing… One of the only allusions to that year is an article in the March 18, 2004 edition of “Le Courrier”, announcing the reopening of the art center after a year’s sabbatical. So, with an approach as much introspective as recreational, an invitation was extended to various artists and guests, the idea being to draw inspiration from this hole in the past to imagine a particular work, scenario or approach, and create the exhibition (2003).
(2003) is based on the idea of questioning how we conceive of our own history, how we construct our memory, but also the choices we make today to tell our story in the future, between what we agree to record for posterity and what we forget or deliberately choose not to tell.
Opening, Friday 14.02.25, 6pm
Guided tour, Saturday 08.03.25, 2pm
Supported by:
Ville de Neuchâtel, République et Canton de Neuchâtel, Loterie Romande, Fondation Philanthropique Famille Sandoz, Fondation Ernst & Olga Gubler-Hablützel, Fondation Dr. Georg et Josi Guggenheim.
CAN team:
Martin Jakob, Sylvie Linder, Nicolas Raufaste, Liza Trottet, Sebastian Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Etagère ERREX utilisée pour les archives du CAN
Photo: S. Verdon
Kunsthaus Neverländ, Paradise (2003, l’année du silence organisé), 2025
Photo: S. Verdon
Kunsthaus Neverländ, Paradise (2003, l’année du silence organisé), 2025
Photo: S. Verdon
Emilie Guenat, Archivage 2025 / CAN / 30 ans, 2025, et Kunsthaus Neverländ, Paradise (2003, l’année du silence organisé), 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Caroline Bourrit, Mesurer l’instant, 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Vue d’exposition, 2025
Photo: S. Verdon
Les artistes et CAN, Paradise (2003, l’année du silence organisé), 2025
Photo: S. Verdon
Plan de salle en français utilisé dans l’exposition (2003) du CAN
Photo: S. Verdon
Caroline Bourrit, Dépouiller le manque (2003), 2025
Photo: S. Verdon
Caroline Bourrit, Dépouiller le manque (2003), 2025
Photo: S. Verdon
Maquette des salles d’exposition utilisée pour la mise en place des expositions du CAN
Photo: S. Verdon
Mai-Thu Perret, 27 Canal Street/Year of the Goat, 2003
Photo: S. Verdon, courtesy de l’artiste
Protection de mousse verte, bâche orange et sangle non utilisée
Photo: S. Verdon
Caroline Bourrit, Résonner l’oubli, 2025
Photo: S. Verdon
Fauteuil vert menthe utilisé à la réception du CAN
Photo: S. Verdon
Chaise en bois réparée avec du gaffer noir, coussin beige utilisée autour de la table du bureau du CAN
Photo: S. Verdon
Pot de peinture Exponit BB utilisé pour les murs du CAN
Photo: S. Verdon
Lampe de luminothérapie utilisée par Marie Villemin, ancienne membre de l’équipe du CAN et par Martin Jakob, membre actuel de l’équipe du CAN
Photo: S. Verdon
Cendrier-poubelle stocké dans le grenier du CAN
Photo: S. Verdon
Caroline Bourrit, Tenir le vide, 2025
Photo: S. Verdon
Visuel de l’exposition
Graphisme: Nicolas Eigenheer et Noémie Gygax
CAN Centre d’art Neuchâtel, (2003)